امروز: پنج شنبه 23 آذر 1396 برابر با 14 دسامبر 2017

شهرداری مشهد

سرانجام پروژه کمربند جنوبی به عنوان یکی از پرحاشیه‌ترین پروژه‌های شهری مشهد طی سال‌های اخیر، اکنون در انتظار جلسه شهردار و دادستان مشهد قرار دارد.

پایگاه خبری مشهد عمران به نقل از فارس از مشهد، شهردار مشهد‌ مقدس هفته گذشته برای نخستین بار پس از تصدی مسوولیت، به منظور پاسخ‌گویی به دغدغه‌های شهروندان و چالش‌های شهر مشهد، میهمان سیمای خراسان رضوی شد. احداث جاده کمربند جنوبی مشهد به عنوان یکی از پرحاشیه‌ترین مباحث سال‌های اخیر از جمله موضوعاتی بود که بخشی از سخنان شهردار را به خود اختصاص داد. موضوعی که با آغاز به کار شهردار و شورای پنجم پس از توقفی یکساله، دوباره از سر گرفته و توقف و تغییر کاربری آن اکنون به مطالبه جدی نهادهای مدنی تبدیل شده است.

براساس این گزارش، خامسی در این برنامه با اشاره به اینکه چاره‌ای جز اجرای کمربند جنوبی نداریم، اظهار کرد: «اجرای کمربندی جنوبی جزئی از طرح جامع مشهد است. تقریبأ ترافیک امروز این کلانشهر در محدوده این کمربندی قفل شده و چاره‌ای جز اجرای آن نداریم، البته مسائل زیست محیطی نیز رعایت خواهد شد و در جلساتی که با سمن‌ها برگزار می‌شود، نظرات آنان را نیز دریافت می‌کنیم».

از آنجا که اجرای پروژه مستلزم تخریب ارتفاعات به عنوان تنفس‌گاه شهر است، اظهارات شهردار بار دیگر نگرانی‌های کارشناسان و فعالان محیط‌زیست را برانگیخت. محمد بخشی‌محبی، معاون دادستان عمومی و انقلاب مشهد در همین زمینه به خبرنگار فارس گفت: قرار است شهردار و معاون فنی و عمرانی ایشان در همین راستا با دادستانی جلسه‌ای داشته و طرح‌ها و توضیحات خود را پیرامون پروژه ارائه کنند.

وی با اشاره به مصوبه شورای حفظ حقوق بیت‌المال در رابطه با ممنوعیت هرگونه ساخت‌وساز در ارتفاعات جنوبی مشهد، اضافه کرد: مصوبه شورای حفظ حقوق بیت‌المال به ریاست رئیس کل دادگستری استان، دبیری دادستان مرکز استان و عضویت سازمان بازرسی کل کشور، مدیرکل راه و شهرسازی، منابع طبیعی، محیط زیست و معاونان استاندار، فرماندار و شهردار مشهد لازم‌الاجراست.

پروژه باید به کمربندی شمالی متصل می‌شد نه اینکه ترافیک را به داخل شهر بیاورد

بخشی‌محبی با تأکید براینکه مضرات احداث کمربند جنوبی از منافع آن بیشتر است، بیان کرد: در اتاق فکری که در دانشگاه فردوسی تشکیل شد، کارشناسان بر آسیب‌های جدی این پروژه اذعان داشتند، به همین دلیل سازمان بازرسی کل کشور به موضوع ورود کرد؛ از سوی دیگر، این پروژه باید به کمربندی شمالی متصل می‌شد نه اینکه ترافیک را به داخل شهر بیاورد، بنابراین در این زمینه نیز مشکلاتی برای احداث پروژه وجود دارد.

وی اضافه کرد: همچنین به موجب شکایات سازمان‌های مر‌دم نهاد علیه برخی مدیران و خود مصوبه که در دستور کار شورای حفظ حقوق بیت‌المال و کمیته شناسایی شورا قرار داشت، پیشنهاد شد به منظور اینکه کمترین خسارت و هزینه متوجه شهروندان شود، منطقه کاربری گردشگری و ورزشی پیدا کند؛ برهمین اساس از اداره‌کل ورزش و جوانان درخواست کرده‌ایم طرح‌های خود را درخصوص اینکه کدام ورزش‌ها و هیئات می‌توانند در این فضا کاربری بهتری داشته باشند، ارائه دهند.

معاون دادستان عمومی و انقلاب مشهد ضمن اشاره به اینکه با وجود درخواست‌ها تاکنون طرحی از سوی اداره‌کل ورزش و جوانان به دادستانی واصل نشده است، تأکید کرد: آنچه در شورای حفظ حقوق بیت‌المال مصوب شده و هنوز هم درحال اجراست، این است که در محل ارتفاعات نباید انفجاری صورت گیرد، زیرا انفجارات، مشکلاتی را برای مردم منطقه ایجاد کرده بود و به دلیل تخریب‌های گسترده ممکن بود حتی موجب تشدید زلزله در آینده نیز بشود، بنابراین به دستور دادستانی متوقف شد.

تکمیل زیرسازی‌ها با نظارت دادستانی است

وی همچنین با اشاره به ابلاغ مصوبه شورای حفظ حقوق بیت‌المال به کلیه دستگاه‌ها، ابراز کرد: درحال حاضر شهرداری به دلیل اینکه پروژه را به پیمانکار سپرده، فعالیت خود را کم‌و بیش انجام می‌دهد زیرا در بخش‌هایی زیرسازی‌ها انجام شده و اگر به همین صورت رها شود، خسارت آن بیشتر خواهد بود؛ بنا براین ‌اکنون فعالیت‌ها در ارتباط با روکش آسفالت یا تکمیل زیرسازی ها در حال انجام است اما منتظر برگزاری جلسه شهردار و دادستان هستیم تا ببینیم جمع‌بندی نهایی چه می‌شود.

بخشی‌محبی در ادامه یادآور شد: براساس مصوبه شورای حفظ حقوق بیت‌المال که یک مصوبه اجرایی و قضایی است هرگونه ساخت و ساز و فعالیت تجاری در ارتفاعات و حاشیه کمربند جنوبی ممنوع است لذا نقشه‌هایی که برخی برای ارتفاعات کشیده بودند، دیگر مجالی برای اجرا نخواهد داشت.

سوء‌استفاده‌کنندگان از احداث کمربند جنوبی با اقدام جدی دادستانی مواجه می‌شوند

وی با اشاره به اینکه این مصوبه پیش از آنکه به مسائل زیست‌محیطی پروژه وارد شود، صادر شده است، تأکید کرد: افرادی که به دنبال این هستند با احداث کمربند جنوبی، در مجاورت آن فعالیت‌ تجاری داشته باشند بی‌تردید با اقدام جدی دادستانی مواجه شده و خسارت بیشتری خواهند دید.

با توجه به سخنان معاون دادستان مشهد مبنی بر عدم ارائه طرح‌‌های ورزشی از سوی اداره‌کل ورزش و جوانان استان برای تغییر کاربری پروژه، در ادامه به سراغ کوروش صبوریان، مدیرکل ورزش و جوانان خراسان رضوی می‌رویم تا جزئیات ماجرا را از وی جویا شویم. صبوریان در همین زمینه اشاره می‌کند: ما به عنوان بخش دولتی اعتباری نداریم که بخواهیم در این محل هزینه کنیم. اعتبارات ما تنها باید در راستای تکمیل پروژه‌های ورزشی نیمه‌تمام هزینه شود.

زمین‌ها باید در اختیار بخش خصوصی قرار گیرد/ اعلام آمادگی هیأت کوه‌نوردی

وی با تأکید براینکه این زمین‌ها باید برای سرمایه‌گذاری در اختیار  بخش خصوصی قرار گیرد، افزود: به همه هیئت‌ها اعلام کرده‌ایم  بخش‌های خصوصی که می‌توانند در این منطقه سرمایه‌گذاری کنند را به ما اعلام کنند تا پس از بررسی و تأیید طرح‌های توجیهی‌، آنها‌ را برای واگذاری زمین به دادستانی معرفی کنیم.  

مدیرکل ورزش و جوانان خراسان رضوی با اشاره به اینکه در حوزه کوه‌نوردی با بخش خصوصی مذاکراتی انجام و قرار شد طرح توجیهی خود را به ما ارائه دهند، گفت:  به هیأت‌ تیراندازی، دوچرخه‌سواری و دیگر هیأ‌ت‌ها نیز اعلام کرده‌ایم درصورتی که اسپانسر، خیّر یا بخش خصوصی دارند به ما اعلام کنند اما تاکنون تنها هیأت کوه‌نوردی بخش خصوصی خود را برای مذاکره معرفی کرده است.

اما در سوی دیگر ماجرا، شورای شهری‌ها با استناد به اینکه پروژه کمربند جنوبی از پیوست‌های طرح جامع مشهد و مصوبات شورای عالی هماهنگی ترافیک استان به شمار می‌رود، اجرای آن را قانونی دانسته و در واکنش به اعتراضات کارشناسان و فعالان محیط‌زیست که اجرای این کمربندی را به دلیل نداشتن پیوست زیست‌محیطی برای شهر خطرآفرین می‌دانند، کارگروهی با مسوولیت کمیسیون خدمات شهری، بهداشت، سلامت و محیط زیست شورای شهر تشکیل داده تا وضعیت اجرای پروژه و تبعات آن را مورد بررسی قرار دهند.

برگزاری نخستین جلسه کارگروه بررسی وضعیت کمربند جنوبی

محمد حاجیان‌شهری، رئیس کمیسیون خدمات شهری، بهداشت، سلامت و محیط زیست شورای شهر در همین رابطه با اشاره به برگزاری نخستین جلسه کارگروه بررسی وضعیت کمربند جنوبی با حضور تعدادی از اساتید دانشگاه فردوسی و جمعی از سمن‌ها بیان می‌کند: در این جلسه نظرات مخالف و موافق اساتید دانشگاه در خصوص پیشرفت‌های زیست محیطی پروژه ارائه و نقطه‌نظرات سمن‌ها دریافت شد.

وی با بیان اینکه در ادامه بررسی این موضوع بنا شد کارگروه، نشست‌های تخصصی مورد نیاز را با مدیران مجموعه شهرداری دخیل در امر پروژه همچون حمل‌ونقل، عمران و... برگزار کند، اضافه کرد: نظرات کمیسیون‌های شورا نیز دریافت شده و هفته آینده، جلسه بعدی این کارگروه با مجموعه کمیسیون‌های شورا برگزار می‌شود.

حاجیان‌شهری همچنین یادآور شد: بخشی از نگرانی‌ سمن‌ها و تشکل‌های محیط‌زیستی برای ادامه این پروژه، نداشتن پیوست زیست‌محیطی است که بناست در این جلسه گفت‌وگوهای لازم صورت گیرد. پیشنهادی داده شده که شهرداری مطالعات زیست‌محیطی را انجام دهد.

پایان خبر/*

صفحه1 از48

سرتیتر آخرین خبرها در مشهد عمران

logo-samandehi

با ما در تماس باشید