رییس آموزش و پرورش استثنایی کشور گفت:آموزش و پرورش استثنایی تضمین کننده کیفیت آموزش دوره ابتدایی است.
به گزارش پایگاه خبری اقتصادی مشهد عمران،حمید طریفی حسینی، معاون وزیر و رییس آموزش و پرورش استثنایی کشور در افتتاحیه برنامه ملی توانمندسازی معلمان دوره ابتدایی با تاکید بر آموزش دانش آموزان بانیازهای ویژه که در مشهد برگزار شد ضمن تشکر از استان خراسان شمالی که مسئولیت دبیرخانه کشوری این برنامه را بر عهده گرفته است و استان خراسان رضوی به عنوان مجری این برنامه، به سیاست های اصلی وزارت آموزش پرورش اشاره کرد و گفت:یکی از مهم ترین سیاست های ما کیفیت آموزش در دوره ابتدایی و توجه به مدارس است. سند تحول بنیادین یک سند مدیریتی برای نقشه راه برای دست اندرکاران و سیاست گذاران و تعیین اولویت ها و جهت گیری وزارت است. تحول بنیادین باید در کف مدرسه اتفاق بیفتد و رکن اساسی مدارس معلمان و مدیران هستند.
طریفی حسینی گفت: کیفیت بخشی به فعالیت های آموزشی و تربیتی، اصلاح نظام حکمرانی و عدالت تربیتی سه حوزه مهم در آموزش و پرورش است و یکی از مهم ترین مقوله ها کیفیت بخشی در تمام ارکان وعناصر تعلیم و تربیت و عناصر موثر در جریان تربیت است.
وی با اشاره به اینکه در کیفیت بخشی تمرکز بر معلم است گفت: دو مقوله مورد تاکید احیای امور تربیتی و تربیت معلماست و تربیت معلم فقط در دانشگاه فرهنگیان اتفاق نمی افتد، بلکه در کیفیت بخشی بهسازی نیروی انسانی مدنظر است و اکنون در حال ایجاد مرکز ملی توانمندسازی نیروی انسانی در ذیل دانشگاه فرهنگیان هستیم.
طریفی گفت: انجام کارهای مشارکتی و انسجام درونی یکی از سیاست های اصلی وزارت است و راز قوی شدن آموزش و پرورش انسجام در ارکان مختلف آموزش وپرورش می باشد.
وی بیان داشت: یکی از مهم ترین سیاست های ما کیفیت آموزش در دوره ابتدایی و توجه به مدارس است. سند تحول بنیادین یک سند مدیریتی برای نقشه راه برای دست اندرکاران و سیاست گذاران و تعیین اولویت ها و جهت گیری وزارت است.
تحول بنیادین باید در کف مدرسه اتفاق بیفتد و رکن اساسی مدارس معلمان و مدیران هستند، در این برنامه ملی در کف مدارس برنامه متمرکز بر مدرسه و عناصر مدرسه و در جهت توانمندسازی معلمان دوره ابتدایی طراحی شده تا بتوانیم حلقه های علمی را در مناطق تشکیل دهیم، جریان علمی را در سطح مدارس ایجاد کنیم و نتایج را در کف مدارس ببینیم.
وی گفت: معلم اساسی ترین و تاثیرگذارترین عنصر در کیفیت بخشی به آموزش و تعلیم و تربیت است و این برنامه در جهت ارتقای صلاحیت های حرفه ای و شایستگی های معلمین شکل گرفته است.
معاون وزیر گفت: راه حل تمامی مشکلات ریشه ای در آموزش ابتدایی از آموزش و پرورش استثنایی عبور میکند و آموزش و پرورش استثنایی تضمین کننده کیفیت آموزش در این دوره است. به همین منظور به منظور گسترش عدالت آموزشی، بهبود کیفیت آموزش و ارتقا عملکرد تحصیلی دانش آموزان دارای اختلال یادگیری ویژه، اختلالات هیجانی رفتاری و دانش آموزان نیازمند توجه خاص آموزشی، برنامه ملی توانمندسازی معلمان دوره ابتدایی به اجرا درآمد تا معلمان با آموزش این گروه از دانش آموزان آشنا شوند و بتوانند با توجه به تفاوت های فردی در این دانش آموزان به امر تدریس بپردازند.
رییس آموزش و پرورش استثنایی کشور گفت: از مهم ترین پایه های موفقیت این برنامه انتخاب مدرسان استانی از هر منطقه آموزشی در سراسر کشور و تشکیل حلقه های علمی است و این مدرسان در یک دوره توانمندسازی کشوری که به شکل قطبی در استان های خراسان رضوی، کرمان، فارس، اصفهان، مازندران، تهران، کرمانشاه و آذربایجان شرقی برگزار خواهد شد حضور می یابند و با تشکیل حلقه های علمی کشوری، استانی، منطقه ای و تربیت مدرسان در جهت تحقق اهداف این برنامه ما را همراهی می کنند.
خبرنگار: ملیحه جوشنی