معاون محیط زیست و خدمات شهری شهرداری مشهد از طراحی و اجرای ۷۴ سامانه الکترونیکی برای ارائه خدمات به شهروندان در ۷ بخش مختلف حوزه خدمات شهری خبر داد.
به گزارش پایگاه خبری اقتصادی مشهد عمران، مهدی یعقوبی گفت: در حال حاضر همه فرآیندهای اصلی معاونت خدمات شهری در حوزه ادارات کل، مدیریتها و سازمانهای تابعه آن در قالب سامانههای جامع و برنامههای کاربردی طراحی شده و کاملاً پاسخگوی نیاز بخشهای مختلف شهرداری، پیمانکاران و شهروندان است.
یعقوبی اضافه کرد: برای هفت بخش فضای سبز و منابع آبی، امور خدمات شهری، مدیریت پسماند، آتشنشانی، ساماندهی مشاغل شهری، آرامستانها و محیطزیست ۳۰ سامانه و فرایند و ۱۰۶ زیرسامانه الکترونیکی طراحی شده که تا این لحظه ۷۴ سامانه به مرحله اجرا رسیده است.
وی با بیان اینکه سامانه جامع فضای سبز یکی از مهمترین سامانههای طراحی شده در این حوزه است، اظهار کرد: درخواست امداد گیاه، قطع درختان در کمیسیون ماده ۷، سامانه باغ خاطره و زندگی، درخواست تسهیلات تشویقی برای آبیاری درختان و درخواست کاشت نهال غیرمثمر خدماتی است که در این سامانه به شکل الکترونیکی و غیرحضوری به شهروندان ارائه میشود.
معاون محیط زیست و خدمات شهری شهرداری مشهد خاطرنشان کرد: نزدیک به ۱۰۷ کیلومتر خط انتقال، ۱۶۳ کیلومتر شبکه توزیع و ۱۵ مخزن و ۱۳ ایستگاه پمپاژ داریم که کنترل دبی، روشن و خاموش کردن چاهها و حجم آب داخل مخازن از طریق سامانه هوشمند انجام میشود و در تصفیهخانه چهل بازه نیز همه فرآیندهای مربوط به تصفیه آب مانند آنالیز پارامترهای کیفیت و سایر بخشهای تصفیهخانه هوشمند انجام می شود.
یعقوبی ادامه داد: علاوه بر بررسی وضعیت و پایش میزان آلایندههای زیستمحیطی توسط سامانه جامع الکترونیکی، پردازش اطلاعات در خصوص خودروهای دودزا و اخطاریه و اعمال قانون نیز به صورت هوشمند انجام میشود؛ همچنین بخشی از امور خدمات در اداره کل نظارت بر خدمات شهری شهرداری مشهد با دو سامانه برخط AVL و مبنا رتق و فتق میشود، در AVL همه ۵۰۰ خودرو و ماشینآلات خدمات شهری و حمل پسماند و…. به صورت لحظهای نظارت میشوند و سامانه مبنا نیز یک سامانه هوشمند برای نظارت بر کار پیمانکاران خدمات شهری در نظافت و جمعآوری زباله است.
وی همه فرایندهای مربوط به سازمان پسماند شهرداری را برخط و الکترونیکی دانست و عنوان کرد: ۶ نرمافزار موبایلی صفر تا صد کار جمعآوری پسماند خشک از منازل شهروندان را بر عهده گرفتهاند، علاوه بر این در سامانه جامع مدیریت پسماند همه درخواستها در این حوزه از شارژ کارت تردد خودرو و درخواست انواع خاک گرفته تا تشکیل پرونده الکترونیکی پیگیری میشود.
مهدی یعقوبی یادآور شد: در سازمانهای آتشنشانی، آرامستانها و ساماندهی مشاغل شهری نیز به فراخور درخواستها، سامانههای هوشمندی طراحی شده که با استفاده از آنها، کار بررسی و پیگیری درخواستهای شهروندی به صورت غیرحضوری و برخط به سرعت انجام میشود.
منبع:روابط عمومی معاونت محیط زیست و خدمات شهری شهرداری مشهد