نائب رئیس انجمن صنایع نساجی ایران درحاشیه برگزاری چهارمین نمایشگاه تخصصی صنعت نساجی، پوشاک و منسوجات خانگی و پنجمین نمایشگاه تخصصی محصولات ارگانیک مشهد گفت : شاید مهم ترین قسمت چالشی که در این صنعت با آن مواجه ایم، نبود یک استراتژی کامل و جامعی است که بدانیم، میخواهیم چه کاری انجام بدهیم.
به گزارش پایگاه خبری اقتصادی مشهد عمران ” شاهین کاظمی ” افزود: خراسان دارای پتانسیل بالایی است و مشهد نیز ازظرفیت های بسیار بالایی در حوزه پوشاک و منسوجات برخورداراست . در عرصه پوشاک بعد از تهران ،خراسان رضوی یکی از قطبهای بزرگ کشور است و در عرصه کلی نساجی نیز در کنار استانهایی چون اصفهان، البرز ،یزد و آذربایجان، استان خراسان رضوی ،حضورارزشمندی دارد.
نائب رئیس انجمن صنایع نساجی ایران با اشاره به آن که این صنعت از صنایع بسیار بزرگ است ، بیان داشت: از قدمت انجمن صنایع ایران تقریبا ۶۳ سال می گذرد که مدیریت این زنجیره را از تامین مواد اولیه برعهده دارد.
وی ادامه داد: در واقع این مدیریت از زمانی که پنبه از مزرعه بیرون میآید و تا پشم از دامداری خارج میشود و همچنین تامین مواد پتروشیمی و پلیمری انجام می شود تا به انتهای زنجیره برسد .
کاظمی یادآور شد: این درحالیست که تاانتهای زنجیره ما با سه گروه مختلف، ارتباط داریم که شامل گروه پوشاک است که عامه مردم از آن استفاده می کنند و گروه دوم گروه محصولات خانگی است که درحوزه خانه استفاده می شود و شامل تمامی منسوجاتی است که در خانه دارید ولی پوشیدنی نیست . مانند پرده، ملحفه، فرش، موکت، رو مبلی و … و قسمتی نیز منسوجات صنعتی است مانند : ایربگ ماشین، کمربند ایمنی، روکش صندلی و غیره که همه اینها را شامل میشود .
نائب رئیس انجمن صنایع نساجی ایران با اشاره به آنکه هر کدام از این بخشها نیز مسائل مختلفی را دارند و ما در بعضی از این قسمتها ضعف و برخی از قسمتها قدرت داریم، اظهار داشت: شاید مهم ترین قسمت چالشی که با آن مواجه هستیم، نبود یک استراتژی کامل و جامعی است که بدانیم، میخواهیم چه کاری انجام بدهیم.
وی یادآور شد: ما کشوری با ۸۵ میلیون جمعیت هستیم ، پس بازار مصرف بزرگی را داریم و در اطراف ما کشورهایی هستند که از لحاظ فرهنگی و سنتی بسیار به ما نزدیکند. بنابراین میتوانیم در بازارهای اطراف آن ها نفوذ کنیم.
نائب رئیس انجمن صنایع نساجی ایران افزود:به نظر من باید روی مزیتهای نسبی ایران که میتوانند انرژی ،نیروی کار ارزان باشد و همچنین مواد اولیه در حوزه پلیمری و پتروشیمی تمرکز کرد. اگر ما روی این موارد سرمایهگذاری کنیم. میتوانیم یک کشور مطرح در عرصه منطقهای و یا حتی فراتر از منطقهای باشیم و می توانیم منسوجاتی را متناسب با نیاز و سلیقه خودمان و اطرافیان مان تولید کنیم.
کاظمی توضیح داد: اگر بخواهیم جزیرهای نگاه کنیم و تولید کننده پوشاک بخواهد که واردات پوشاک ممنوع شود و از همه جا دنیا پارچه وارد شودو شرکت بافندگی بگوید واردات پارچه ممنوع شود و نخ از همه جای دنیا وارد شود و همچنین ریسندگی بگوید، نخ ممنوع شود. اگر بخواهیم اینگونه نگاه کنیم هیچ گاه به جایی نخواهیم رسید و همیشه به یک موج بالاو پایین در حال حرکت هستیم که چه گروهی دارای قدرت شود و جلوگیری کند.
وی تاکید کرد:درحال حاضر در شرایط فعلی کشور واردات پوشاک ممنوع است اما آیا این ممنوعیت باعث شده شرکتهای پوشاک ما خیلی قوی شوند .باحجم واردات پارچه که به صورت قانونی و غیر قانونی اتفاق میافتد .به نظر من چنین اتفاقی نیفتاده است . چندین سال ورود پوشاک ممنوع است ولی شرکتهای پوشاک ایرانی آیا توانستند به این اندازه قدرت پیدا کنند . آیا پوشاک خارجی و قاچاق در بازار نمیبینیم و قیمت پوشاک قاچاق با پوشاک داخلی چقدر تفاوت دارد. پس یعنی همه این موارد اینست که کار را درست مدیریت نکرده ایم .
کاظمی یادآور شد:در واقع باید یک سیاست واحد و جامع روی کل زنجیره ارزش از مواد اولیه تا انتها داشته باشیم . اگر قرار است به جایی ارز نیمایی تعلق بگیرد باید در انتها قرار بگیرد و تا انتها همین جریان داشته باشد .همچنین اگر قرار است ممنوعیتی باشد باید تاانتها باشد و اگر قرار است درصدی اختصاص داده شود ، بازهم باید تا انتهایش باشد .
نائب رئیس انجمن صنایع نساجی ایران تاکید کرد : در این صورت میتوانیم بگویم که در عرصه جهانی میتوانیم حرفی برای گفتن داشته باشیم. امید داریم و تلاش کنیم که یک استراتژی و سیاست درستی را برای این موضوع داشته باشیم .
منبع:ستاد خبری چهارمین نمایشگاه تخصصی صنعت نساجی، پوشاک و منسوجات خانگی مشهد