یکی از راه های مؤثر برای ایجاد و تقویت برند شهری استفاده ازتبلیغات نوین است. تابلوهای تبلیغاتی، تابلوهای هوشمند و سه بعدی میتوانند نقش مهمی در انتقال پیام و ارزشها به مخاطبان داشته باشند. در این بین شهر مشهد به دلیل وجود مضجع شریف امام رضا (ع) در میان شهرهای پرجمعیت ایران پایتخت معنوی کشور نام گرفته و از ظرفیت های بسیاری برای رشد و توسعه برخوردار است. حضور سالانه ۳۰ میلیون زائر در این شهر فرصت بزرگی برای رقابت با دیگر شهرها در حوزه جذب گردشگران و سرمایه گذاران ایجاد کرده که این مسئله لزوم فراهم کردن فضای تبلیغات شهری مناسب و متمایز را دارای اهمیت کرده و به همین دلیل لزوم ایجاد ابر تابلوهای تبلیغاتی در شهر مشهد محسوس است. ابرتابلوهای تبلیغاتی به سازه هایی گفته میشود که به دلیل ابعاد بزرگ و مکان نصب مناسب قابلیت دید خوبی دارند و میتوانند توجه بینندگان را به خود جلب کنند. بنابراین ایجاد ابرتابلو تبلیغاتی در شهر مشهد میتواند شناخت و آگاهی از شهر مشهد را افزایش دهد و این شهر را به عنوان یک شهر مهم فرهنگی تاریخی گردشگری و اقتصادی به مخاطبان بشناساند. این ظرفیت میتواند به ایجاد تصویر مثبت و جذاب از شهر مشهد منجر شود و نوید بخش کیفیت خدمات فرصتها و در نهایت تقویت روحیه شهروندان باشد و همچنین راهکاری برای افزایش سطح فرهنگی شهروندان از طریق ارائه محتواهای مرتبط در قالب های گرافیکی متفاوت است قالبی که بستر اشاعه آن از راه های دیگر و در دیگر بسترها نیز فراهم است و ابر بیلبوردها می توانند نقش مهمی از نظر ارائه محتوای لازم ایفا کنند. جذب سرمایه گذاران و کارآفرینان و ایجاد فضای کسب و کار رقابتی و پویا در مشهد از طریق تبلیغات تجاری و دستیابی به درآمد پایدار نیز از جمله مزایای چنین اقدامی است پیش از این ابرسازه های تبلیغات محیطی در کشور که خود نیز در حوزه تبلیغات محیطی به برند محیطی تبدیل شده اند. همچون میدان ولی عصر (ع) تهران و ارگ جهان نمای اصفهان که با نورپردازی و گرافیک جلب توجه میکرد این تابلوها نیز علاوه بر تبلیغات برای انتقال پیامهای اجتماعی فرهنگی سیاسی و غیره نیز استفاده میشود. امیدواریم با نگاه ویژه مدیران شهری به این ظرفیت مغفول شاهد رشد این ظرفیت باشیم.
به قلم: سید حمزه علوی
مدیر روابط عمومی سازمان سامان دهی مشاغل شهری و فرآورده های کشاورزی شهرداری مشهد