مدیرعامل شرکت بهرهبرداری قطار شهری مشهد از بهره برداری اولین مرکز نوآوری حمل و نقل درمترو مشهد خبرداد.
به گزارش پایگاه خبری اقتصادی مشهد عمران، بهرام نکاحی ، مدیرعامل شرکت بهرهبرداری قطار شهری مشهد،در نشست خبری مدیرعامل شرکت بهرهبرداری قطار شهری مشهد افزود: با تفاهم ایجاد شده در حوزه تامین قطعات داخل، فاز یک اولین مرکز نوآوری حمل ونقل در مترو مشهد، اردیبهشت ماه سال آینده به بهره برداری می رسد.
وی با بیان اینکه برای تامین قطعات یدکی قطارشهری مشهد نیازمند 200 میلیارد تومان اعتبار هستیم،گفت: از ثبت سفارش واگن تولیدی تا بهره برداری 18 ماه طول می کشد تا واگنهای جدید به خط سیر مترو اضافه شوند.
نکاحی افزود: مطالبات درحوزه معماری دربودجه سال آینده قطار شهری مشهد دیده شده و طی سال آتی 36 ایستگاه قطارشهری مشهد بازطراحی جدید می شوند.
وی در باره اقدامات استقبال از بهار اظهار کرد: در آستانه سیزدهمین سالروز بهره برداری قطار شهری مشهد هستیم ،دوم اسفند ماه اولین فعالیت قطار شهری رسما آغاز شد . در ایام سال جدید طرح های عمومی در قالب استقبال از بهار انجام و ویژه برنامه هایی در سطح شهرداری برگزار می شود. یکی از اقدامات در بخش بهره برداری قطار شهری توجه به جابه جایی مسافر است.
مدیرعامل شرکت بهرهبرداری قطار شهری مشهد تصریح کرد: برای استقبال از بهار امسال آذین بندی و اقدامات زیبایی فضای ایستگاهی برنامه هایی پیش بینی شده و طرحی با همکاری حوزه های مختلف به صورت پابلوت اجرا یی شده که شامل طرح استقبال از مسافرین و مهمانان است همچنین در ایام منتهی به پایان سال تمام ظرفیت ها به کار گیری می شود.
وی اظهار امیدواری کرد: در تحقق مطالعات و دستیابی به افق طرح یعنی چهار خط مترو مشهد خطوط که در مرحله ساخت است، هرچه زودتر به بهره برداری برسند.
مدیرعامل شرکت بهرهبرداری قطار شهری مشهد گفت: در حال حاضر روزانه ۳۰۰ هزار نفر جابه جایی در خط یک صورت می گیرد اما متاسفانه کمبود ۶۰ دستگاه واگن در خط یک وجود دارد و خط دو به صورت کامل به بهره برداری نرسیده و امیدواریم هرچه زودتر شاهد تکمیل خط سه و چهار باشیم.
مدیرعامل شرکت بهرهبرداری قطار شهری مشهد در باره تامین لوازم یدکی اظهار کرد: تازمانی که قطار باشد و خدمت ادامه داشته باشد، تامین قطعه و تامین مالی چالش است چه بسا که بیشتر قطعات تولید خارجی است و محدودیت های واردات و مالی ما را با چالش روبه رو می کند.
نکاحی گفت: اورهال جز دستورالعمل هایی است که بنا بر دوره زمانی استاندارد باید انجام شود و درحال حاضر خط دو به مرز اورهال نزدیک شده که در این زمینه جلساتی برگزار شده و در حال انعقاد تفاهم نامه برای استفاده از ظرفیت واگن سازی تهران هستیم.
وی افزود:. براساس تورم حوزه حمل و نقل که از سوی بانک ملی اعلام شده، هزینه تمام شده امسال بیش از هفت هزار و برای سال آینده ۱۱ هزار تومان پیش بینی شده و یکی از چالش های ما در افق پیش رو، هزینه تمام شده و تامین نیاز مالی است.
مدیرعامل شرکت بهرهبرداری قطار شهری مشهد در باره اقدامات شاخص سازمان خاطرنشان کرد: مسیر نابینایان و خدمات مسافربری با کیفیت از جمله موضوعاتی است که اجرای آن در مشهد متفاوت از دیگر شهرها است.
وی با اشاره به اینکه مترو امروز یک فرهنگ برای مردم ایجاد کرده و آن هم توجه به زمان و نظم پذیری است، اضافه کرد: درحال حاضر عمر ناوگان مترو ۳۰ است و ۱۷ سال عمر مفید در پیش رو است. همچنین امسال در شب سال تحویل خدمات ۲۴ ساعته می شود.
مدیرعامل شرکت بهرهبرداری قطار شهری مشهد افزود: نقص فنی در خط یک زیاد شده یکی از دلایل آن افزایش خدمات است در چند ماه گذشته تعداد قطار بیشتر و حداکثر ظرفیت را مورد استفاده قرار دادیم اما نقص عمده ای وجود ندارد که ایمنی سیر و سفر را تحت شعاع قرار دهد زیرا قطعات ساخت داخل و خارج قبل از دریافت تاییده کامل، روی سیستم نصب نمی شود.
نکاحی گفت: براساس مطالعات ۱۲۰ واگن برای خط یک پیش بینی شده بود که درحال حاضر ۶۰ واگن کمبود وجود دارد. و با وجود اینکه تامین در حوزه شرکت ساخت است اما مدیران وقت شرکت بهره برداری با جلسات برگزار شده و معاونت حمل و نقل وقت طی نامه ای موضوع تامین ناوگان را به شرکت بهره برداری واگذار کرد و درحال حاضر ما به دنبال رفع کمبود هستیم و گزینش سازنده واگن در دو مرحله انجام می شود که درحال حاضر مرحله اول تمام شده و در حال ورود به فاز بعدی هستیم تا به قسمت مورد توافق برسیم و از ظرفیت داخلی استفاده شود، همچنین تامین مالی نیز از سوی مدیریت ارشد شهری تاکید شده و به محض اخذ قرارداد و پیش پرداخت، واگن ها طی 18 ماه تحویل داده می شود.
شبنم مقدم