اولین نمایشگاه تخصصی صادرات به آسیای میانه و افغانستان،در نمایشگاه بینالمللی مشهد برگزار می شود.
به گزارش پایگاه خبری اقتصادی مشهد عمران،فرزین سلطانی، سرپرست نمایشگاه بینالمللی مشهد در نشست خبری اولین نمایشگاه تخصصی صادرات به آسیای میانه و افغانستان با اشاره به اینکه مشهد دومین قطب نمایشگاهی کشور است، گفت : راهبرد اصلی ما درآینده پیش رو این است که غرفههای غیربومی اعم از خارج استان و خارج از کشور، نمایشگاه مشهد را حلقه اتصال تولید داخل با بازارهای صادراتی بدانند.
وی افزود :به همین علت طبق برنامهریزی رسمی، اولین نمایشگاه بینالمللی صادرات به آسیای میانه و افغانستان از اول تا چهارم آبانماه ۱۴۰۳ در محل نمایشگاه بینالمللی مشهد برگزار می شود.
وی گفت: یکی ازبرنامههای ما راهاندازی بخش تورهای تجاری و سامانه باشگاه مشترک نمایشگاه است .
وی درباره برنامههای آینده نمایشگاه بین المللی مشهد با توجه به جایگاه ویژه آن در منطقه اظهار کرد: نمایشگاه بینالمللی مشهد هر سال بیش از ۶۰ عنوان نمایشگاهی را برگزار میکند. این نمایشگاه در چارچوب برگزاری رویدادهای اختصاصی جمهوری اسلامی ایران، با برگزار کردن ۷۵ رویداد خارجی در چهار قاره، مشارکت در نمایشگاههای بینالمللی و تخصصی و اعزام هیات های تجاری، دستاوردهای چشمگیری دارد.
سلطانی افزود :در سال جاری، برگزاری ۶۲ عنوان نمایشگاهی در دستور کار داریم و تاکنون ۳۰ عنوان نمایشگاهی در ۱۷ دوره برگزار شده که حدود هزارو۸۰۰شرکت غرفه دار و بیش از ۳۰۰ هزار نفر بازدیدکننده داشته است.
سلطانی بیان کرد: برنامه ما شامل برگزاری پیوست رویدادهای فرهنگی در حاشیه هر نمایشگاه است.
محمود سیادت ،رئیس اتاق مشترک تجاری ایران و افغانستان با بیان اینکه استان خراسان رضوی دروازه دسترسی تجاری به افغانستان و آسیای میانه است، افزود: امروزه در چهار حوزه، فرصتهای تجاری و صادراتی جدی در افغانستان وجود دارد.
وی گفت: خوشبختانه صادرات استان خراسان به افغانستان نیز در ششماهه نخست امسال نسبت به سال گذشته، با ۳۱/۸ درصد رشد از ۸۶۰ میلیون دلار به بیش از یک میلیارد و ۱۲۰ میلیون دلار افزایش یافته است و این امیدواری وجود دارد که با ایجاد مسیرهای ترانزیتی جدید در افغانستان، سطح وزنی و ارزشی صادرات ما بیش از پیش افزایش پیداکند.
حمید ابراهیمی ، مدیرعامل شرکت برگزار کننده گفت : ۱۵۰ مهمان از افغانستان، ۸۰ نفر از ترکمنستان، ۲۰ نفر از تاجیکستان و پنج نفر از سایر کشورهای آسیای میانه حضور می یابند.
مدیرعامل شرکت برگزارکننده نمایشگاه صادرات به آسیای میانه در بخشی از سخنان خود به اهداف نمایشگاه اشاره کرد و گفت: این رویداد فرصتی برای ایجاد بازارهای جدید، شبکهسازی بینالمللی و ارتقای رقابتپذیری محصولات ایرانی است. علاوه بر آن، نمایشگاه به تقویت گردشگری تجاری و کاهش هزینههای شرکتها کمک میکند.
ابراهیمی از حضور ۸۴ شرکت تولیدی و خدماتی در این نمایشگاه خبر داد که برخی از آنها تجربه فعالیت در بازارهای بینالمللی را دارند.
وی گفت : چهار نشست تخصصی در طول نمایشگاه برگزار خواهد شد که یکی از این نشستها با حضور ۳۱۰ نفر از تولیدکنندگان ایرانی و مهمانان بینالمللی برگزار میشود و جلسات (B2B) نیز در روزهای نمایشگاه در جریان خواهد بود تا شرکتها بتوانند به طور مستقیم با شرکای تجاری خود ارتباط برقرار کرده و به نتایج دلخواه خود دست یابند.
شبنم مقدم