توضیحات مدیرعامل شرکت قطار شهری شهرداری مشهد در خصوص بدهی به صندوق توسعه ملی به عنوان بدهی باسابقه بیش از 10ساله
به گزارش پایگاه خبری اقتصادی مشهد عمران ،کیانوش کیامرز ، مدیرعامل شرکت قطار شهری شهرداری مشهد گفت:سال ۱۳۹۱، مقرر شد تا قطار شهری مشهد با محوریت شهرداری،جهت دریافت اولین وام ارزی برای خرید واگن و تجهیزات خط دو اقدام کند.
وی افزود : پیگیریها از اوایل دوره سوم مدیریت شهری آغاز شد و در انتهای سال ۱۳۹۱، مسدودی ارزی برای دریافت تسهیلات به مبلغ ۱۴۱ میلیون دلار برای خرید واگن و تجهیزات قطار شهری مشهد از دولت اخذ شد.
کیامرز گفت :دراین راستا یک قرارداد مشارکتی بین بانک توسعه صادرات و شهرداری مشهد با محوریت تامین مالی توسط صندوق توسعه ملی منعقد شد.
وی افزود :در ادامه و در پی پیگیریهایی انجام شده در سال ۱۳۹۳ در دوره چهارم مدیریت شهری تسهیلات ارزی از بانک توسعه صادرات اخذ و برای خرید واگن و تجهیزات خارجی برای پیمانکاران واریز شد. از آن زمان تا سال ۱۳۹۶، این پول بر اساس پیشرفت کار هزینه شد و اولین بازپرداخت صندوق توسعه ملی با توجه به تنفس چهار ساله سر رسید بازپرداخت از سال ۱۳۹۷ بایستی آغاز می شد.
وی گفت : با توجه به تغییرات بسیار زیاد نرخ ارز، پرداختهای مربوط به این وام در دوره های چهارم و پنجم توسط شهرداری مشهد انجام نشد.
مدیرعامل شرکت قطار شهری شهرداری مشهد افزود : درنهایت، با توجه به تصمیمگیری ها در سطح استان مقرر شد در دوره ششم پیگیری صورت گیرد تا باز پرداخت صندوق با توجه به خدماتی بودن وام دریافتی ( تامین واگن ) بخشودگی از دولت گرفته شده یا به روشهای دیگر تسویه آن صورت گیرد.
وی اظهار کرد : خوشبختانه پس از پیگیریهای متعدد، دستوری از رئیسجمهور وقت در سال ۱۴۰۰ مبنی بر تسویه وام از طریق طلب شهرداری از دولت و قانون هوای پاک توسط وزارت کشور، سازمان شهرداریها، و سازمان برنامه و بودجه اقدام شود.
در همین راستا مکاتبات لازم انجامشده و مراحل اجرایی در حال طی شدن است.
وی خاطر نشان کرد : در مجموع این بدهی نهتنها مربوط به یک یا دو سال اخیر نیست، بلکه دارای سابقهای ۱۰ ساله است. امیدواریم با پیگیریهای در حال انجام توسط شهرداری مشهد که با همراهی استاندار و نمایندگان شهر مشهد در مجلس شورای اسلامی واعضای شورای اسلامی شهر مشهد همراه است این بدهی بزودی تعیین تکلیف و تسویه شود.
منبع:روابط عمومی قطار شهری مشهد