هر زمان که بحث انتخابات پیش می آید موضوع “صلاحیت ها” هم مطرح می شود و متعاقبا به کار بردن عبارت “عدم احراز” و یا “رد صلاحیت” نیز مرسوم می شود. در بحث انتخابات هیات فوتبال استان خراسان رضوی نیز اخیرا شنیده می شود که رئیس هیات فوتبال کنونی استان رد صلاحیت شده ، هر چند که شنیده ها حاکی از آن است که فرآیند ثبت نام از نامزدها به دلیل طولانی شدن آن می بایست مجددا انجام شود اما به راستی مرجع تعیین صلاحیت نامزدهای صندلی رییس هیات استان چه کسی است لذا جهت روشن شدن موضوع ذکر نکات ذیل ضروری است:
چند نکته:
1- اساسنامه هیات فوتبال استان ها مصوب 1401.12.28 که توسط هیات رییسه فدراسیون فوتبال به تصویب رسیده است و در آستانه یک سالگی تصویب آن هستیم هر چند ایرادات بسیاری را ملاحظه می کنیم که در جای خود قابل بررسی و بازنگری و اصلاح است و بسیاری از پیشکسوتان و اهالی حقوق ورزشی بر آن نقدهایی دارند که تا حدودی هم صحیح است لکن باید بدانیم که در حال حاضر اساسنامه حاکم بر هیات های استانی همین اساسنامه تصویبی فدراسیون فوتبال است و تا زمانی که این اساسنامه بازنگری و اصلاح نگردد می بایست لاجرم به این اساسنامه استناد نمود چرا که قانون بد بهتر از بی قانونی است.
2- با مداقه در اساسنامه و مقررات انتخاباتی فدراسیون فوتبال می بینیم که بحث صلاحیت نامزدها مطرح شده است به نحوی که مطابق بند د ماده 13 مقررات انتخاباتی , کمیته بدوی انتخابات وظیفه ی بررسی صلاحیت های نامزدهای هیات رئیسه را ظرف 21 روز پس از ثبت نام به عهده دارد و در صورت رد صلاحیت نامزدی ایشان حق اعتراض به کمیته استیناف انتخابات دارد که رای کمیته استیناف انتخابات قطعی و لازم الاجراست.
3- برابر ماده 7 همان مقررات شرایط تعیین صلاحیت پست های انتخابی ارکان فدراسیون کمیته انتخابات نمی تواند شرایطی را که در اساسنامه ذکر نشده است را به عنوان شرایط احراز صلاحیت تعیین نماید و موارد تعیینی در اساسنامه در ماده 61 آن و ماده 9 مقررات انتخاباتی فدراسیون فوتبال عبارتست از مدارک عمومی شامل تصاویر شناسنامه – کارت ملی – عکس – مدرک سوابق مدیریت ورزشی- گواهی عدم سوء پیشینه کیفری و مدارک اختصاصی هر پست عبارتست از تکمیل فرم داوطلبی حسب پست انتخابی و سایر فرم های مربوطه.
4- ماده 21 اساسنامه هیات فوتبال استان ها نیز شرایط نامزد های تصدی پست رییس هیات فوتبال استان را تعیین نموده است شامل: تابعیت ایران- التزام عملی به نظام- عدم سوء پیشینه کیفری موثر- دارا بودن 35 سال تمام- حداقل مدرک کارشناسی- سابقه مدیریت- عدم مسئولیت در باشگاهها و اقامت در استان مربوطه (روسای هیات کنونی استثناء هستند).
5- برابر ماده 41 اساسنامه هیات های استانی کمیسیون انتخابات استان به ریاست دبیر هیات مسئول برگزاری انتخابات هیات استان می باشد که دارای چند وظیفه است: بررسی مدارک نامزدها و تطبیق آن با اساسنامه- استعلام صلاحیت نامزدها از مبادی و مراجع ذیربط و اعلام اسامی نامزدهای واجد شرایط به فدراسیون فوتبال.
حال با توجه به موارد پنجگانه فوق می توان به این سوال پاسخ داد که مرجع احراز صلاحیت نامزدهای منصب رئیس فدراسیون و پست رییس هیات استانی چه کسی است و منظور از مراجع ذیصلاح و ذیربط در ماده 41 اساسنامه هیات های استانی کدامند.
در پاسخ به این سوال باید گفت قطعا مرجع احراز صلاحیت منصب رئیس فدراسیون فوتبال مطابق بند د ماده 13 مقررات انتخاباتی فدراسیون فوتبال کمیته ی بدوی و استیناف انتخاباتی فدراسیون فوتبال است و مرجع پست رییس هیات فوتبال استان ها نیز فدراسیون فوتبال است که از طریق کمیسیون انتخابات استان اسامی نامزدهای واجد شرایط به فدراسیون اعلام می گردد اما تصمیم گیر نهایی خود فدراسیون فوتبال است و اما اینکه کمیسیون انتخاباتی استان ها از کدام مراجع ذیربط و ذیصلاح استعلام می گیرند منظور استعلام در خصوص سوابق مدیریتی و ورزشی افراد است که کمیسیون انتخاباتی می بایست برای تکمیل مدارک و انطباق آن با ادعای فرد نامزد این استعلامات را انجام دهد که این استعلامات ممکن است از ادارات دولتی از جمله وزارت ورزش و اداره کل ورزش و جوانان استان ها باشد که قطعا موارد مذکور براساس مدرک و مستند و ابلاغات مدیریتی و سوابق ورزشی و احکامی است که به ایشان ابلاغ شده است که می بایست توسط ادارات مربوطه مورد تایید قرار گیرد.
نکته ی مهم و قابل ذکر اینست که استعلام از مراجع مذکور دولتی به منظور نظارت استصوابی دولت بر صلاحیت ها نیست به عبارت دیگر برابر اساسنامه فعلی وزارت ورزش و جوانان و یا اداره کل ورزش استان ها مرجع احراز صلاحیت یا رد صلاحیت نامزدها نمی باشند. دلیل این ادعا اینست که اگر بخواهیم مرجع احراز و رد صلاحیت ها را دولت از جمله وزارت ورزش و جوانان و اداره کل ورزش و جوانان استان ها بدانیم قطعا این امر به معنی دخالت دولت در فوتبال است و این عمل با تعریف ذاتی فدراسیون و هیات های استانی مغایرت دارد زیرا برابر ماده یک اساسنامه فدراسیون فوتبال و هیات های استانی فوتبال موسسه ای “مستقل”- “غیر انتفاعی”- “غیر دولتی” و دارای “شخصیت حقوقی” هستند بنابراین اگر بخواهیم در بدو امر احراز صلاحیت های مذکور را به عهده ی دولت قرار دهیم دیگر نمی توان ادعا کرد که این موسسات غیر دولتی هستند و قطعا این عمل با مقررات فیفا و کنفدراسیون فوتبال آسیا مغایرت دارد و ممکن است در آینده با تعلیق فوتبال روبرو شویم بنابراین اینکه اداره کل ورزش و جوانان استان خراسان رضوی مدعی است صلاحیت رئیس هیات فوتبال کنونی استان تایید نشده است منشاء حقوقی ندارد و همانطور که بیان گردید مطابق اساسنامه کنونی مرجع تعیین صلاحیت نامزدهای رئییس هیات های استانی فدراسیون فوتبال است مگر اینکه اساسنامه درآینده به شکلی تغییر نماید و یا اینکه در بازنگری قانون ملی ورزش که مطابق بند سوم ماده 87 اساسنامه برای فدراسیون فوتبال الزام وجود دارد توسط دولت و مجلس ایران با همکاری فیفا و کنفدراسیون فوتبال آسیا مقررات جدیدی تعیین وتصویب گردد.
محسن غلامی دامسکی
وکیل دادگستری