رئیس آموزش و پرورش استثنایی در آستانه روز جهانی ناشنوایان گفت : ۷۸۶ دانش آموز با آسیب شنوایی در مدارس ویژه و ۱۰۰۶ دانش آموز با آسیب شنوایی در مدارس عمومی (عادی) به صورت تلفیقی فراگیر تحصیل می کنند.
به گزارش پایگاه خبری اقتصادی مشهد عمران ، جواد روحانی ، رئیس آموزش و پرورش استثنایی گفت: نامگذاری این هفته به نام ناشنوایان به این منظور است که ناشنوایان و کم شنوایان به جامعه شناسانده شده و در جهت احقاق حقوق ناشنوایان، فراهم آوردن شرایط تحصیل، اشتغال و زندگی برابر با سایر افراد جامعه گامی برداشته شود. هدف مهم دیگر از گرامیداشت هفته جهانی ناشنوایان شناسایی و بهبود مشکلات و موانع در زندگی روزانه ناشنوایان می باشد .
وی اشاره کرد: با توجه به شعار امسال روز جهانی ناشنوایان با عنوان “بهکارگیری حقوق زبان اشاره ” که بر وجه روش های ارتباطی ناشنوایان تاکید دارد لازم است نهادها و سازمان های مردم نهاد و حتی آموزش و پرورش دراین زمینه برنامه ریزی و در این مسیر قدم بردارند.
روحانی با بیان اینکه فعالیت آموزش و پرورش استثنایی از بدو تولد کودک با آموزش والدین آنان وسپس توانبخشی کودک آغاز میشود، گفت: یکی از برنامه های اصلی اداره آموزش و پرورش استثنایی سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نوآموزان بدو ورود به دبستان و پیش دبستان است و یکی از آیتم های برنامه سنجش ، تست شنوایی است که با شناسایی دانش آموزان با آسیب شنوایی آنان در مدارس خاص ناشنوایان و تلفیقی فراگیر جای دهی می شوند .
این مقام مسئول گفت : به لحاظ جامعه آماری، بیشترین تعداد دانش آموزان تلفیقی فراگیر در مدارس پذیرا، به دانش آموزان با آسیب شنوایی اختصاص دارد که حاصل آموزش به روش های نوین با تاکید بر تقویت گفتار و شنوایی می باشد.
وی با بیان اینکه آموزش و پرورش استثنایی بیش از ۲۰۰۰ دانش آموز با آسیب شنوایی را تحت پوشش دارد گفت: از این تعداد حدود ۸۰۰ دانشآموز با آسیب شنوایی در مدرسه خاص استثنایی استان مشغول به تحصیل هستند و بقیه دانش آموزان در مدارس عادی و در طرح تلفیقی فراگیر تحصیل می کنند.
وی خاطرنشان کرد :کاهش آمار دانش آموزان مدارس ویژه در دوره های تحصیلی متوسطه نشان از عملکرد مطلوب پیش دبستان و دوره ابتدایی مدارس ویژه شنوایی در آماده سازی و هدایت دانش آموزان با آسیب شنوایی به سمت مدارس عمومی (عادی) می باشد.
رییس آموزش و پرورش استثنایی با بیان آماری از محتواهای آموزشی تولید شده در سامانه شاد و شادنما برای دانشآموزان با آسیب شنوایی گفت: بیش از ۷ عنوان محتوای آموزشی در حوزه پیش دبستان تهیه و تولید شده که در حال برنامه ریزی جهت برگزاری به صورت دوره های آموزشی مجازی برای تمامی معلمان پیش دبستان کشور می باشیم . ۳ عنوان محتوای تصویری در حوزه ارزشیابی دانش آموزان با آسیب شنوایی برای دوره های تحصیلی ابتدایی، متوسطه اول و دوم استان تهیه و به صورت برخط برای معلمان به صورت کارگاهی برگزار شده است. تهیه و تدوین کتب ویژه آموزش نوآموزان آسیب دیده شنوایی در آموزش و پرورش استثنایی، مناسب سازی کتب متوسطه دوره اول و دوم و طراحی و آماده سازی نرم افزار آموزشی با تاکید بر آموزش بصری نیز از جمله فعالیتهای آموزشی برای دانشآموزان با آسیب شنوایی بوده است. تهیه محتواهای آموزشی مناسب سازی شده جهت به کارگیری در آموزش ناشنوایان و آموزش نیروی انسانی متخصص در برنامه این گروه و مدارس قرار دارد.
رییس آموزش و پرورش استثنایی استان تصریح کرد : نمونه کار تیمی را می توان در مدارس پیش دبستانی دانش آموزان آسیب دیده شنوایی مشاهده کرد به گونه ای که حضور و فعالیت مدیر، معاون ،گفتار درمان ،شنوایی شناس ، مربی و آموزگار،مشاورین و اولیا نماد یککار تیمی موفق در آموزش هستند.
وی افزود: آموزش زبان اشاره به معلمین، والدین و پرسنل دستگاههای اجرایی در کارگاه های دانش افزایی و چندین عنوان ساعت کارگاه تخصصی در سطح استان از جمله اقدامات اداره آموزشوپرورش استثنایی در حوزه توانمند سازی نیروی انسانی بوده است. همچنین در سال تحصیلی گذشته کارگاهی با محتوای فراگیرسازی برای معلمان دوره ابتدایی دانش آموزان با آسیب شنوایی برگزار گردید.
رییس آموزش و پرورش استثنایی با بیان اینکه روش های آموزش به نوآموزان با آسیب شنوایی از جمله avt و … برای اولین بار از استان خراسان رضوی آغاز شد و به صورت یک ایده در سراسر کشور گسترش یافت بیان داشت: محتوایی با همین مضمون چندین سال قبل به سازمان ارائه گردید که در حال حاضر نیز در اختیار همکاران سراسر کشور می باشد. کارگروه فعلی تالیف کتاب راهنمای مربیان نوآموزان با آسیب شنوایی نیز در حال تالیف ۶ جلد کتاب با رویکرد به روز رسانی، خلاقیت و نوآوری می باشد که جلد اول این کتاب در حال نشر بوده و به زودی می تواند به عنوان یکی از منابع در پیش دبستان آسیب شنوایی مورد استفاده قرار گیرد.
منبع:روابط عمومی آموزش و پرورش خراسان رضوی