مدیر کل آموزش و پرورش خراسان رضوی به همراه رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی خراسان رضوی، نظرنژاد رئیس اداره آموزش و پرورش ناحیه هفت و جمعی دیگر از مسئولین به مناسبت روز جهانی ناشنوایان از مرکز آموزش استثنایی امام رضا ناحیه هفت مشهد مقدس بازدید کردند.
به گزارش پایگاه خبری اقتصادی مشهد عمران، سید امیر شوشتری، مدیر کل آموزش و پرورش خراسان رضوی ، طی این بازدید گفت: آموزش و پرورش علیرغم ظاهر در ابعاد بسیار گسترده و لایه های متفاوتی مشغول فعالیت است. مقاطع مختلف تحصیلی از ابتدایی تا متوسطه که در طول فعالیت های این دستگاه است.
و ی افزود : نقش فعالیت آموزش دانش آموزان با نیاز های ویژه و مدارس استثنائی قرار دارد که آموزش و پرورش استثنائی استان خراسان رضوی توانسته از منظر تعداد دانش آموز با نیاز ویژه تحت پوشش و همچنین از نظر کیفی سازی و فراهم آوری امکانات بخصوص تعلیم این دانش آموزان عزیز در صدر کشور نسبت به سایر استان ها جای بگیرد.
جواد روحانی،رئیس آموزش و پرورش استثنایی خراسان رضوی گفت: در پیش دبستانی امام رضا علیه السلام نوآموزان از طیف سنی ۶ ماهگی تا بدو ورود به دبستان به روش AVT آموزش می بینند از این رو مداخله بهنگام در این مرکز امری ضروری است و پس از شناسایی کودک با آسیب شنوایی، تجویز به موقع وسایل کمک شنیداری مانند سمعک، پروتز و کاشت حلزون صورت می گیرد که در صورت مداخلات بهنگام آموزشی و توان بخشی نوآموزان می توانند بین دانش آموزان عادی در مدارس عادی به صورت آموزش فراگیر تحصیل کنند .
وی گفت : روش AVTمبتنی بر روش شنیداری کلامی است و یکی از جدیدترین روش های آموزش به کودک با آسیب شنوایی می باشد که برای اولین بار در استان خراسان رضوی اجرایی شد و به تبع آن در سایر استان ها نیز این روش به کارگرفته شد.
روحانی افزود: شناسایی زودهنگام کم شنوایی، ارزیابی سریع کودک ، استفاده از بهترین وسیله کمک شنوایی مناسب با افت شنوایی کودگ ، والدمحور بودن و تقویت باقیمانده شنوایی برای دستیابی کودک به گفتار مناسب از ویژگی های این روش آموزشی است و توان بخشی کودک با همکاری متخصصین در کنار والدین انجام می شود.
رییس آموزش و پرورش استثنایی استان خراسان رضوی با اشاره به اینکه بالغ بر نود درصد از نوآموزان این مرکز به مدارس عادی راه می یابند گفت : سطوح آموزشی در مقطع پیش دبستانی ۱۳ سطح می باشد که نوآموز پس از گذراندن این ۱۳ سطح وارد مقطع ابتدایی عادی می شود و به صورت فراگیر آموزش می بیند .
وی خاطرنشان کرد :کاهش آمار دانش آموزان مدارس ویژه در دوره های تحصیلی متوسطه نشان از عملکرد مطلوب پیش دبستان و دوره ابتدایی مدارس ویژه شنوایی در آماده سازی و هدایت دانش آموزان با آسیب شنوایی به سمت مدارس عمومی (عادی) می باشد.
رییس آموزش و پرورش استثنایی استان تصریح کرد : نمونه کار تیمی را می توان در مدارس پیش دبستانی دانش آموزان آسیب دیده شنوایی مشاهده کرد به شکلی که حضور و فعالیت مدیر، معاون ،گفتار درمان ،شنوایی شناس ، مربی و آموزگار،مشاورین و اولیا نماد یککار تیمی موفق در آموزش هستند.
شایان ذکر است بیش از دو هزار دانش آموز با آسیب شنوایی تحت پوشش آموزش و پرورش استثنایی می باشند که از این تعداد حدود ۸۰۰ دانشآموز با آسیب شنوایی در مدرسه خاص استثنایی استان مشغول به تحصیل هستند و بقیه دانش آموزان در مدارس عادی و در طرح تلفیقی فراگیر تحصیل می کنند و در پیش دبستانی امام رضا علیه السلام ۷۵ نوآموز آسیب دیده شنوایی از شش ماهگی تا بدو ورود به دبستان در این آموزشگاه خدمات آموزشی و توان بخشی به روش AVT دریافت می کنند.
شبنم مقدم