مدیرعامل شرکت قطار شهری شهرداری مشهد گفت: طبق برنامهریزیهای انجامشده فاز دوم خط سه مترو؛ حد فاصل میدان شهدا تا میدان امام علی (ع) اجرایی خواهد شد.
به گزارش پایگاه خبری اقتصادی مشهد عمران، کیانوش کیامرز در برنامه رادیویی گفت وگو در تشریح اقدامات قطار شهری گفت: در مجموع برای شهر مشهد چهار خط تعریفشده که از این میان خط یک و دو فعال و خط سه و چهاردر حال احداث هستند.
وی اضافه کرد: خط یک به طول 24 کیلومتر دارای 24 ایستگاه ازسال 89 فعالیت خود را آغاز و اکنون در حال بهرهبرداری و جابجایی مسافر است.
مدیرعامل شرکت قطار شهری شهرداری مشهد بابیان اینکه خط دو نیز از انتهای بولوار طبرسی شمالی تا میدان شهید کاوه به بهرهبرداری رسیده است اظهار کرد: در روزبه صورت میانگین در خط یک حدود 200 هزار مسافر و خط دو نیز 100 هزار مسافر جابجا میشوند.
کیامرز در خصوص وضعیت اجرای خط سه مترو نیز گفت: خط سه به طول 30 کیلومتر به عنوان طولانیترین خط مترو مشهد حد فاصل انتهای قاسمآباد (امیریه) تا سیدی در حال اجراست که با بهرهبرداری از آن مترو به حرم مطهر، فرودگاه، راهآهن و پایانه مسافربری امام رضا(ع) متصل خواهد شد.
وی افزود: در حال حاضر از 28.5 کیلومتر 22 کیلومتر از تونل خط سه به وسیله دو دستگاه حفار حفرشده است و تصمیم گرفتهشده تا در فاز اول 6کیلومتر از خط سه مترو حد فاصل میدان شهدا تا پایانه مسافربری امام رضا(ع) به بهرهبرداری برسد.
مدیرعامل شرکت قطار شهری شهرداری مشهد اضافه کرد: با توجه به تأمین بخشی از منابع مالی مورد نیاز، کار به صورت شبانهروزی در فاز اول ادامه دارد و به دنبال این هستیم تا با تأمین بخش دیگری از منابع مالی 6 کیلومتر فاز اول مترو مشهد را تا آخر سال آماده بهرهبرداری کنیم.
کیامرز بابیان اینکه در فاز دوم خط سه نیز مسیر میدان شهدا به سمت قاسمآباد تا میدان امام علی(ع) اجرا خواهد شد خاطرنشان کرد: در ادامه نیز فاز سوم خط سه از میدان امام علی (ع) تا امیریه و فاز چهارم نیز از پایانه امام رضا(ع) تا سیدی اجرا و به بهرهبرداری خواهد رسید.
وی تصریح کرد: تونل خط یک به صورت قطار شهری و با تونل کمعمق اجراشده است و از هفت متر تا 10 متر عمق دارد و دراین خط از قطار سبک استفاده می شود، اما خط دو به صورت مترو با تونل عمیق با عمق 27 متر تا 32 متر اجراشده است وخط سه که باید گفت عمیقترین خط مشهد است نیز عمق تونل از 30 متر شروعشده و تا عمق 40 متر نیز میرود.
مدیرعامل شرکت قطار شهری شهرداری مشهد ادامه داد: خط سه که در میدان شهدا با خط دو تلاقی پیدا میکند به عمق 45 متر نیز میرسد یعنی ایستگاه میدان شهدا در خط سه در عمق حدود 45 متر احداثشده است.
کیامرز بابیان اینکه اتفاقی که در ایستگاه میدان شهدا به عنوان محل اتصال خط دو و سه و حتی چهار به یکدیگر شاهد آن هستیم در خاورمیانه بینظیر است اظهارکرد: این ایستگاه که بهنوعی ایستگاه جزیرهای است امکان سوارشدن مسافران به خط سه و چهار از یک سکو را فراهم میکند.
وی افزود: با توجه به گستردگی، عمق زیاد و بزرگی ایستگاه میدان شهدا کار اجرا این ایستگاه سخت بود اما خوشبختانه اکنون احداث سازه ایستگاه میدان شهدا که طراحی و اجرای آن توسط مهندسان و کارشناسان داخلی انجامشده به پایان رسیده و معماری و تجهیز آن به صورت شبانهروزی در حال اجراست.
مدیرعامل شرکت قطار شهری شهرداری مشهد اضافه کرد: یکی از چالشهایی که در اجرای ایستگاه میدان شهدا با آن روبرو بودیم آبهای زیرسطحی بود که بخشی از کار در داخل آب انجام شد و اکنون نیز ایستگاه حدود 3.5 متر زیر آب است اما با توجه به اقداماتی که انجامشده ازجمله قنداق پیچ کردن ایستگاه طی چند سالی که ایستگاه خط دو در میدان شهدا فعال است نشست و فرو نشت نداشتهایم.
کیامرز در خصوص وضعیت خط چهار نیز گفت: خط چهار به طول 21 کیلومتر حد فاصل مهر مادر در خواجه ربیع تا شهرک شهید رجایی در دست اجراست و تاکنون چهار کیلومتر از تونل این خط اجرایی شده است.
وی اضافه کرد: طبق برنامهریزی که انجامشده تونل خط چهار به همراه باقیمانده تونل خط سه، سال 1404 به اتمام خواهد رسید.
مدیرعامل شرکت قطار شهری شهرداری مشهد افزود: اکنون اجرای هر کیلومتر مترو؛ سه تا سه هزارو 500 میلیارد تومان هزینه دارد که با توجه به منابع مالی محدود شهرداری و وضعیت اقتصادی دولت خط سه و چهار با شرایط فعلی فاز به فاز و بر اساس اولویت اجرایی میشود.
منبع: پایگاه اطلاعرسانی شهرداری مشهد